Virtual reality als leermiddel bij stresssituaties

Virtual reality als leermiddel bij stresssituaties

23 november 2023

(Beginnende) professionals ervaren veel stress in hun werk. Bijvoorbeeld doordat ze het moeilijk vinden om te gaan met publiek (Islam et al., 2017). Als ze met agressie te maken krijgen, ervaren ze machteloosheid en stress (Jacobowitz et al, 2015). Met virtual reality (VR) zijn stressvolle situaties realistisch na te bootsen. Door het grote werkelijkheidsgehalte van ervaringen is virtual reality een goede aanvulling op traditionele (simulatie)trainingen om professionals te trainen in regie nemen over hun handelen in de praktijk. Hiermee leren professionals in een veilige leeromgeving hoe ze in stressvolle situaties adequaat moeten handelen.

Onderzoeksgebaseerde virtual reality

Onze virtual reality-modules is zijn gebaseerd op onderzoek naar welke situaties als meest stressvol worden ervaren (Teatske van der Zijpp e.a. van Fontys, 2018). Deze situaties zijn gebruikt om VR-prototypen te ontwikkelen voor het thema ‘Observeren van preagressiesignalen en niet adequaat kunnen reageren bij confrontatie met een emotie, agressie en geweld’ (zie ook de OOBA-cyclus).

Handelingsverlegenheid

De stressvolle situaties die professionals ervaren, veroorzaken allemaal handelingsverlegenheid. Daardoor ontstaan gevoelens van handelingsonbekwaamheid en/ of verlies van ‘waardigheid’. Het gaat om deze issues:

1. Geen verantwoordelijkheid durven en/of weten te nemen in acute situaties.

2. Niet adequaat kunnen reageren bij confrontatie met verdriet, angst of boosheid.

3. Zich geïntimideerd voelen door autoriteit of autoritair gedrag. De eerste twee tonen specifiek de (wederkerige) impact van een situatie voor professionals en de zorgvrager.

Een vierde issue loopt dwars door de andere heen: de context waarin de stressvolle situatie zich voordoet. In een acute, kritische situatie blijkt de afwezigheid van een persoon met autoriteit in de nabije ruimte - die regie kan (over)nemen - juist tot meer stress te leiden. Een ‘teveel aan mensen’ is soms ook stressvol, bijvoorbeeld in een crisissituatie waarin niemand de regie neemt. Ook objecten spelen een rol in de beleving van stress. Bijvoorbeeld een deur of een stoel waar ‘plotseling tegenaan wordt getrapt’. Tot slot blijkt fysieke afstand ten opzichte van andere personen of objecten invloed op stress te hebben. Bijvoorbeeld het gebrek aan ‘persoonlijke (fysieke) ruimte’ of een ‘beknellende ruimte zonder ramen die open kunnen of een geblokkeerde deur’.

Activerende leervorm

De ontwikkelde VR-prototypen behandelen de emotie ‘agressie’ vanuit het perspectief van de professional. Het aanbod van deze situaties met virtual reality past bij het principe van verrijkende, activerende leervormen om de handelingsbekwaamheid van professionals te versterken (Dewing, 2008). Met virtual reality kunnen deelnemers een specifieke ervaring realistisch en vanuit verschillende perspectieven beleven. Volgens Jacobs (2015) is je kunnen verplaatsen in het perspectief van een ander een voorwaarde om in relatie met de ander te kunnen blijven.

Trainingen uitgelicht

Informatief

Luister en leer van onze informatieve podcasts

Omgaan met (fysieke) agressie bij kind en jeugd
07 juni 2024
Omgaan met (fysieke) agressie bij kind en jeugd
Opvang na een schokkende gebeurtenis
07 juni 2024
Opvang na een schokkende gebeurtenis
Ondersteunende communicatie
22 maart 2024
Ondersteunende communicatie
Presteren onder druk
22 maart 2024 42 min. 22 sec
Presteren onder druk
Intimidatie, stalking en bedreiging op de werkplek
22 maart 2024
Intimidatie, stalking en bedreiging op de werkplek
Intimidatie, stalking en bedreiging op de werkplek
26 oktober 2023 59 min. 15 sec
Intimidatie, stalking en bedreiging op de werkplek
Maak veiligheid voelbaar
04 september 2023 54 min. 38 sec
Maak veiligheid voelbaar
Forensische scherpte
10 juli 2023 57 min. 40 sec
Forensische scherpte

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren!