Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering

Mensen helpen gedrag te veranderen

Veranderen is een lastig proces dat vaak moeizaam verloopt en veel energie kost. Het is niet gemakkelijk om uit oude patronen te stappen en nieuw gedrag te ontwikkelen en vol te houden. Tegelijkertijd biedt verandering ook nieuwe kansen, verbeteringen, trots over eigen kunnen, bevestiging dat iets wél kan. Een verandering die voordelen oplevert voor wat de betrokkene belangrijk vindt, komt vaak wel van de grond. Waarden of intrinsieke motivatie geven hier de doorslag. Motiverende gespreksvoering helpt dit te zoeken en te vinden.

Motiverende gespreksvoering is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt (Miller en Rollnick, 2014). Het biedt een methodische gereedschapskist om mensen te begeleiden en in beweging te krijgen in het proces van gedragsverandering. Leidend is de impliciete of expliciete veranderbehoefte van de zorgvrager. De inzet richt zich daarom op het vergroten van de intrinsieke motivatie voor verandering.

Veel mensen die iets willen veranderen, zijn ambivalent: ze ervaren voordelen van de verandering, maar ook nadelen. Als de professional samenwerkt met de zorgvrager en een gidsende gespreksstijl inzet, verkennen zij die ambivalentie en kunnen ze hem uiteindelijk oplossen. Soms lopen zorgvrager en professional daarbij vast en stagneert het gesprek. Belangrijk is dat de zorgvrager zelf de doorslaggevende argumenten voor de verandering uitspreekt en hierin niet door de professional wordt geduwd of overtuigd. Het is aan de professional een veilige, ondersteunende en vertrouwde sfeer te scheppen en uitspraken van de zorgvrager te accepteren en respecteren.

Motiverende gespreksvoering
Incompany training
1 dag
Prijs: € 1956,- per groep, inclusief inzet acteur en Btw-vrij
max. 10 deelnemers

Resultaat

Kan Motiverende gespreksvoering inzetten om gedragsverandering van zorgvragers
Weet welke principes en processen een rol spelen bij Motiverende gespreksvoering
Kan de gedragskenmerken benoemen die horen bij de zes stadia van gedragsverandering (terugval - voorstadium - overwegen - beslissen - uitvoeren - volhouden) en met gespreksvaardigheden aansluiten bij elk specifiek stadium
Kan de vier uitgangspunten van Motiverende gespreksvoering toelichten en integreren in de professionele houding
Herkent ambivalentie en weet hoe tegenstrijdigheden zich kunnen ontwikkelen
Kan meeveren met weerstand door deze te herkennen en om te buigen
Kan verandertaal herkennen en uitlokken
Beheerst de gespreksvaardigheden en technieken van Motiverende gespreksvoering

Vraag vandaag nog vrijblijvend een offerte op

Brochure aanvragen

Mis de kans niet om een inspirerend GRATIS e-book te ontvangen! Meld u nu aan.

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren!